Παρασκευή, 19 Ιουλίου 2013

Η γοητεία του απλού!

Η ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΠΛΟΥ!










Απλότητα δεν σημαίνει φτώχεια» δήλωνε η Σανέλ, στο όνομα της οποίας πολλές κομψές γυναίκες ορκίζονται σήμερα αλλά δυστυχώς λιγότερες συμμερίζονται την άποψή της για την αξία της αφτιασίδωτης λιτότητας.






Η σχεδιάστρια που δημιούργησε τα πιο κλασικά κομμάτια στην ιστορία της μόδας ήταν στην πραγματικότητα περιθωριακή για την εποχή της

Η Σανέλ σύντομα συνειδητοποίησε ότι αγαπούσε τη δουλειά αλλά όχι αυτή που έκανε ως τότε. Επιθυμούσε να χρησιμοποιήσει τα χέρια της, το μυαλό της και το πολύ συγκεκριμένο γούστο της, γι' αυτό αποφάσισε να γίνει καπελού. «Εφηύρα τη ζωή μου παίρνοντας ως δεδομένο πως οτιδήποτε δεν μου αρέσει έχει το αντίθετό του, το οποίο οπωσδήποτε μου αρέσει» έλεγε.

H μόδα του μέλλοντος 

Στις γυναίκες της μπελ επόκ, οι οποίες φορτώνονταν με φτερά, δαντέλες και πέρλες, οι δημιουργίες της Σανέλ φάνταζαν υπερβολικά απλές. Δεν είχαν καταλάβει ότι αυτή έμελλε να είναι η μόδα του μέλλοντος. Ετσι, όταν το 1910 η Σανέλ μετακόμισε στο νούμερο 21 της οδού Καμπόν, αποδείχθηκε ο σωστός άνθρωπος τη σωστή στιγμή. Το Παρίσι την υποδέχθηκε με ενθουσιασμό και οι πελάτες συνωστίζονταν στο κατάστημά της. Σε λίγα χρόνια μετακόμισε το ατελιέ της στα νούμερα 27, 29 και 31 του ίδιου δρόμου όπου ο οίκος Σανέλ στεγάζεται ως σήμερα. Η ίδια έμενε σε ένα διαμέρισμα στον τελευταίο όροφο του κτιρίου. «Η μόδα είναι σαν την αρχιτεκτονική. Είναι θέμα αναλογιών» έλεγε.

Το 1913 η Σανέλ άνοιξε ένα κατάστημα στην Ντοβίλ, το αστικό θέρετρο στη βόρεια ακτή της Γαλλίας. Εκτός από τα λιτά καπέλα της, η σχεδιάστρια προσέθεσε στις δημιουργίες και αξεσουάρ που απευθύνονταν στη «νέα γυναίκα», της οποίας εκφραστής ήταν η ίδια. Αντί να κρύβεται κάτω από ομπρέλες και να στριμώχνεται μέσα σε άβολα επίσημα ρούχα, η Κοκό προτιμούσε να απολαμβάνει τον ήλιο και τη θάλασσα και να κάνει παρέα με άντρες σαν ίση προς ίσους.

Η μαυρισμένη από τον ήλιο και σχεδόν ανδρόγυνη για την εποχή της Σανέλ κυκλοφορούσε με γκαμπαρντίνες, ψαράδικα παντελόνια και κοντές φούστες. Κανένας δεν είχε καταλάβει ότι μπροστά στα μάτια τους γεννιόταν το τόσο καθοριστικό για τη μόδα «στυλ Σανέλ». Ολοι εκείνοι που χαμογελούσαν συγκαταβατικά με τα καμώματα της παράξενης αυτής γυναίκας δεν μπορούσαν να προβλέψουν ότι η «φτωχική» στα μάτια τους γραμμή της θα επιζούσε θριαμβευτικά ως τον επόμενο αιώνα.

Στη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου οι γυναίκες ανέλαβαν τις δουλειές των αντρών στα εργοστάσια και για να μην πιάνονται τα μακριά μαλλιά τους στις μηχανές τα έκοψαν κοντά η χειραφέτησή τους είχε μόλις αρχίσει. Μαζί τους άλλαζε και η κοινωνία γύρω τους και γινόταν όλο και πιο βιομηχανική. Αεροπλάνα διέσχιζαν τους ουρανούς, πλοία τις θάλασσες και αυτοκίνητα τους δρόμους· στο τιμόνι ενός από αυτά σκοτώθηκε ο Μπόι Κέιπελ, ο οποίος, λόγω του πρόωρου χαμού του, θα συμβόλιζε έκτοτε το ανεκπλήρωτο πάθος της Σανέλ.

Το σπορ ντύσιμο 

Το στυλ της Σανέλ απέδειξε ότι ο τρόπος με τον οποίο φοριέται ένα ρούχο είναι σημαντικότερος από το ίδιο το ρούχο λεπτομέρεια που πολλές γυναίκες αδυνατούν να εμπεδώσουν ακόμη και σήμερα. Στη δεκαετία του '30 το όνομα της Σανέλ έγινε συνώνυμο με τη μόδα. «Δημιούργησα το σπορ ντύσιμο για τον εαυτό μου» είπε η σχεδιάστρια. «Η μόδα μου καθιερώθηκε γιατί ήμουν η πρώτη γυναίκα του 20ού αιώνα». Πριν από τη Σανέλ ο σχεδιαστής μόδας ήταν ένας απλός προμηθευτής ρούχων. Η Σανέλ όμως κατάφερε να ανέλθει στο ίδιο επίπεδο με τους πελάτες της, τους οποίους αρνιόταν πάντα επίμονα να συναντήσει. «Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν χρήματα και άνθρωποι πλούσιοι» έλεγε.

Γιατί η Σανέλ ήταν τόσο δημιουργική και ανανεωτική; Ισως γιατί όντας διαφορετική από τους άλλους ορφανή, ανύπαντρη, χωρίς παιδιά δεν ήξερε πώς να είναι «παραδοσιακή». «Για να είναι κανείς αναντικατάστατος πρέπει να είναι διαφορετικός» έλεγε. Το μινιμαλιστικό στυλ της Σανέλ, η οποία ήταν «αλλεργική» στα στολίδια, συμβολίζει ακόμη την απόλυτη κομψότητα. Η Κοκό ωστόσο σχεδίαζε απλώς αυτά που η ίδια επιθυμούσε να φορέσει·


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου